درای نیدلینگ یک روش درمانی در دسترس و رایج برای افرادی است که درد عضلانی، رباط یا تاندون دارند. این روش معمولاً با ورزش و سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی همراه می‌شود تا از بروز مجدد درد در این نقاط جلوگیری شود.

درای نیدلینگ در فیزیوتراپی

در طی فرآیند درای نیدلینگ چه اتفاقی می افتد؟

درای نیدلینگ یک درمان مدرن برای کاهش درد عضلانی است که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است.

در طی روش سوزن خشک، پزشک چندین سوزن رشته ای را وارد پوست شما می کند. سوزن های رشته ای، سوزن هایی ظریف، کوتاه و از جنس فولاد ضد زنگ هستند که مایعی را به بدن تزریق نمی کنند. به همین دلیل است که از اصطلاح “خشک” استفاده می شود. پزشکان سوزن‌ها را در «نقاط ماشه‌ای» در ماهیچه یا بافت شما قرار می‌دهند. این سوزن ها به رها شدن گره و تسکین هرگونه درد یا اسپاسم عضلانی در آن نقطه کمک می کند. سوزن ها برای مدت کوتاهی در پوست شما باقی می مانند. این مدت زمان بستگی به تشخیص پزشک دارد.

هنگامی که سوزن خشک روی عضله آسیب دیده یا نقطه ماشه ای اعمال می شود، می تواند سفتی عضلات را کاهش دهد، جریان خون را افزایش داده و درد را کاهش دهد.

انواع درای نیدلینگ

انجام درای نیدلینگ توسط فیزیوتراپ

1.تکنیک های درون و برون

برخی از انواع سوزن خشک از تکنیک هایی به نام پیستون زدن یا نوک زدن گنجشک استفاده می کنند. هر دوی این تکنیک‌ها به وارد کردن سوزن به داخل و خارج متکی هستند. به عبارت دیگر، سوزن ها برای مدت طولانی در پوست فرو نمی مانند. سوزن ها نقاط ماشه را سوراخ می کنند و سپس خارج می شوند.

2.تکنیک غیر ماشه ای

برخی از تکنیک های سوزن خشک چشم انداز وسیع تری از سیستم عصبی مرکزی را درمان می کنند. به این درمان غیر ماشه ای می گویند. در این تکنیک به جای قرار دادن سوزن‌ها فقط در ناحیه درد، پزشک می‌تواند به جای اینکه سوزن را مستقیم روی نقطه درد وارد کند، آن ها را در نواحی اطراف نقطه درد بگذارد. این تکنیک بر این ایده متکی است که درد نتیجه یک مشکل عصبی یا عضلانی بزرگ‌تر است، نه اینکه فقط در ناحیه اصلی درد متمرکز شود.

درای نیدلینگ برای درمان چه بیماری هایی بکار می رود؟

درای نیدلینگ یک تکنیک بی خطر برای درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی از جمله

• درد شانه،
  • درد روتاتور کاف،
  • تاندونیت دوسر بازو،
  • سندرم باند ایلیوتیبیال،
  • التهاب تاندون آشیل،
  • کمردرد،
  • درد آرنج تنیس بازان،
  • درد شلاقی در گردن،
  • سردرد،
  • کشیدگی عضلات،
  • درد لگن
  • درد گیجگاهی

بکار می رود.

همه چیز درمورد سوزن خشک و طب سوزنی

انجام درمان سوزن خشک در ناحیه زانو

بین سوزن خشک و طب سوزنی شباهت هایی وجود دارد از جمله:

• در هر دو روش از سوزن‌های نازکی که در اعماق مختلف وارد می‌شوند برای درمان علائم استفاده می‌کنند. پزشک ممکن است سوزن ها را به آرامی پس از قرار دادن حرکت دهد یا دستکاری کند.
  • هر دو طب سوزنی و سوزن خشک درمان های بی خطری هستند و معمولا بخشی از یک برنامه درمانی بزرگتر هستند. این درمان ها به طور گسترده توسط بسیاری از افراد، از جمله کسانی که طب سنتی یا غربی را انجام می دهند، مورد استقبال قرار می گیرند.

با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین طب سوزنی و سوزن خشک وجود دارد:

• طب سوزنی برای حدود 3000 سال به عنوان یکی از اجزای اصلی طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته و اثربخشی آن به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است.
  • طب سوزنی تکنیکی است برای متعادل کردن جریان انرژی یا نیروی حیات. با قرار دادن سوزن ها در نقاط خاص در طول این مسیرها، متخصصان طب سوزنی به تعادل انرژی شما و ارتقای بهبودی کمک می کنند. بیشتر اوقات در طول درمان از چندین سوزن استفاده می شود. طب سوزنی طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله درد، خستگی، ناباروری، سردرد، بی خوابی، اضطراب و افسردگی را درمان می کند.
  • سورن خشک یا درای نیدلینگ درمانی جدیدتر است و در چند دهه اخیر تکامل یافته است. این روش به طور انحصاری بر درمان دردهای عضلانی اسکلتی و عصبی عضلانی با آزادسازی نقاط ماشه ای تمرکز دارد.
  • طب سوزنی جریان انرژی را بازیابی می کند، در حالی که سوزن خشک نقاط تحریک عضلانی ناکارآمد را هدف قرار می دهد.
  • در درمان سوزن خشک از سوزن های کمتری استفاده می شود. این روش اغلب با تحریک الکتریکی برای افزایش اثرات درمان همراه است و باعث انقباض ملایم و شل شدن عضله تحریک پذیر می شود که به آرامش بیشتر عضله کمک می کند.

اگر درد عضلانی، تاندون یا رباط را تجربه می کنید، در ابتدا حتما با پزشک خود مشورت کنید تا تعیین کند که آیا سوزن خشک برای شما مناسب است یا خیر.

فواید استفاده از روش درای نیدلینگ یا سوزن خشک چیست؟

• سوزن خشک برخی از دردها و سفتی عضلانی را تسکین می دهد.
  • انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و دامنه حرکت را افزایش دهد.
  • این روش اغلب برای درمان آسیب های ورزشی، درد عضلانی و حتی درد فیبرومیالژیا استفاده می شود.
  • این روش یک تکنیک موثر برای درمان آسیب های عضلانی یا عصبی-عضلانی اسکلتی است.
  • بیماران معمولاً بهبود فوری در تحرک عضلات تحت درمان را احساس می کنند.
  • این روش می تواند به کاهش درد کمک کند.
  • سوزن خشک می تواند به کاهش نیاز بیمار به داروهای ضد درد کمک کند.
  • این روش ترمیم بافت پس از آسیب را تسهیل می کند.
  • استفاده از روش سوزن خشک می تواند التهاب مربوط به تاندونیت، آرتریت، گیرافتادگی یا شکستگی و استرس را کاهش دهد.
  • این روش می‌تواند عضلات عمیق‌تری را نسبت به ماساژ یا حتی تحرک بافت نرم  هدف قرار دهد.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از روش سوزن خشک

استفاده از سوزن های استریل در روش درای نیدلینگ

عوارض جانبی خفیف با سوزن خشک بسیار رایج است. شایع ترین عوارض جانبی در اطراف محل تزریق عبارتند از:

• کبودی
  • خون ریزی
  • درد موقت (بیمار ممکن است حدود 24 ساعت پس از درمان دچار درد عضلانی شود)
  • در صورت استفاده از سوزن های غیر استریل ممکن است فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری های منتقله از خون، عفونت و بیماری ها باشد. پس مطمئن شوید که پزشک شما از سوزن های استریل استفاده می کند و بعد از هر بار استفاده آنها را دور می اندازد.
  • خطر بالقوه دیگر سوراخ شدن ریه یا پنوموتوراکس است. اگر یک سوزن در جای خود قرار نگرفته باشد و به داخل ریه شما فرو رود، سوراخ کوچک می تواند باعث ریزش ریه شما شود.

برخی از بیماران این تکنیک را ناراحت کننده و دردناک می دانند. با این حال، اکثر بیماران آن را بسیار مفید می دانند و پس از مشاهده فواید آن، این روش را بر سایر روش ها ترجیح می دهند.

آیا درمان با سوزن خشک جواب می دهد؟

بله این روش بسیار کارآمد است! درای نیدلینگ می تواند تغییرات ساختاری، بیوشیمیایی و الکتریکی در خواص عضله ایجاد کند. این امر به عضله اجازه می دهد تا به طور موثرتری عمل کند و زمان ریکاوری و زمان استراحت به دلیل آسیب را کاهش دهد. به دلیل این اثرات، ما می توانیم تغییرات چشمگیر و فوری در درد، تحرک و عملکرد مرتبط با آسیب های اسکلتی عضلانی ایجاد کنیم.

به یاد داشته باشید در فیزیوتراپی از این روش به عنوان مکمل بسیاری از تکنیک ها و تمرینات دیگر استفاده می شود. هدف نهایی تسهیل حرکت و دادن ظرفیت به شما برای حفظ آن حرکت است. بنابراین همانطور که در توانبخشی خود پیشرفت می کنید، متوجه می شوید که از این روش کمتر استفاده می کنید و بیشتر کارهای تجویزی، تقویتی و تحرکی انجام می دهید.