ورزش کشتی به عنوان ورزشی با سطح بالای تماس بین شرکت کنندگان شناخته شده است که می تواند باعث آسیب شود. با این حال، کشتی رقابتی مبتنی بر یادگیری تکنیک‌ها و مهارت‌های مناسب برای مقابله با حریف است. یادگیری روش صحیح اجرای حرکات کشتی یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از آسیب است، اما آسیب های حاد (آنهایی که به طور ناگهانی رخ می دهند) ممکن است اتفاق بیفتند.

فیزیوتراپی و کاربرد آن در درمان آسیب های کشتی

کشتی گیران مستعد آسیب هایی هستند که ممکن است زانو، شانه، پوست، سر، گردن و صورت را درگیر کند. شایع ترین آسیب های کشتی شامل کشیدگی عضلات، آسیب های رباط مانند رگ به رگ شدن یا پارگی و کبودی است. آسیب های دیگر هم که در نتیجه استفاده بیش از حد یا ضربات یا زور مکرر رخ می دهند نیز می تواند رخ دهد، مانند بی ثباتی و بورسیت.

فیزیوتراپی می تواند با آموزش نحوه حفظ وضعیت بدنی و تعادل عضلانی خوب، تجویز یک رژیم کششی کامل و ارائه نکاتی برای انتخاب تجهیزات کشتی به شما کمک کند از آسیب های کشتی جلوگیری کنید.

آسیب های رایج در کشتی

1. آسیب های زانو

آسیب دیدگی زانو در ورزش کشتی

• آسیب های مربوط به کشکک و مینیسک زانو

منظور از آسیب های مربوط به کشکک التهاب بورسیت کشکک است که کیسه ای پر از مایع است و در جلوی کاسه زانو قرار دارد. در کشتی این ناحیه مدام به تشک می خورد.

علائم: علائم بورسیت کشکک می تواند شامل درد شدید و تورم در ناحیه کاسه زانو باشد.

درمان فیزیوتراپی: درمان های فیزیوتراپی برای این آسیب می توانند شامل:

• قرار دادن در معرض گرما یا یخ و استراحت
  • استفاده از زانوبند توسط کشتی گیر
  • انجام سونوگرافی
  • انجام تمرینات کششی و تقویتی تخصصی
  • استفاده از از یک جریان الکتریکی خفیف برای فشار دادن داروی ضد التهابی به ناحیه درد

پیشگیری: کشتی‌گیران می‌توانند از زانوبند استفاده کنند تا تماس زانو با تشک را که باعث تشدید بورسیت می‌شود، کاهش دهند.

• آسیب های رباط زانو

آسیب های رباط زانو در کشتی شامل رباط جانبی داخلی (MCL) و رباط جانبی خارجی (LCL) زانو هستند که به ترتیب در وسط و خارج زانو قرار دارند. این آسیب ها زمانی می توانند در کشتی اتفاق بیفتند که پا از بدن به سمت بیرون پیچ خورده باشد.

علائم: درد، تورم زانو، مشکل در قرار دادن وزن کامل روی زانو و درد همراه با خم شدن و صاف کردن زانو، همگی از علائم آسیب رباط زانو هستند.

درمان فیزیوتراپی: درمان های اولیه فیزیوتراپی برای آسیب رباط جانبی بر کاهش درد و تورم زانو متمرکز خواهد شد که شامل موارد زیر است:

• استراحت و داروهای ضد التهابی مانند آسپرین می تواند به کاهش این علائم کمک کند.
  • همچنین ممکن است لازم باشد از عصا استفاده کنید تا زمانی که بتوانید بدون لنگی راه بروید.
  • فیزیوتراپیست‌ها ممکن است تورم و درد را با یخ، تحریک الکتریکی و دوره‌های استراحت در حالی که پای شما در ارتفاع قرار دارد، درمان کنند.
  • انجام تمریناتی برای کمک به بازیابی حرکت طبیعی زانو که شامل استفاده از دوچرخه ثابت، کشش ملایم و فشار دقیقی است که فیزیوتراپ به مفصل وارد می کند.
  • استفاده از بریس کاربردی که از زانو حمایت می کنند و از رباط های جانبی محافظت می کنند.

پیشگیری: تقویت عضلات چهار ران و همسترینگ می تواند به تقویت زانو و کاهش خطر آسیب کمک کند. همچنین انعطاف پذیری همین گروه های عضلانی به جلوگیری از آسیب کمک می کند.

2. آسیب های شانه

درد شانه در اثر آسیب دیدگی در کشتی

• پاره شدن رباط بر اثر جداسازی شانه

زمانی که کشتی‌گیر ضربه‌ای به شانه می‌زند یا روی شانه می‌افتد، جدایی شانه ممکن است رخ دهد. این جدایی به دلیل پاره شدن رباط هایی است که به ترقوه (استخوان گردن) کمک می کند تا بقیه شانه ثابت بماند. معمولاً پس از این آسیب ترقوه در موقعیت بالاتری قرار می گیرد.

علائم: پایین آمدن شانه در جایی که ترقوه بالاتر قرار دارد و همچنین درد در آن ناحیه شایع است. یک کشتی گیر همچنین ممکن است حرکت شانه کمتری داشته باشد.

درمان: شدت این آسیب ممکن است متفاوت باشد. برای آسیب های جزئی، می توان از فیزیوتراپی و نوار چسب برای درمان استفاده کرد.

پیشگیری: از آنجایی که جدایی شانه معمولاً یک رویداد آسیب زا است، پیشگیری از آن دشوار است. با این حال، اگر یک کشتی گیر قبل از آسیب دیدگی از انعطاف پذیری خوب و قدرت متعادل در شانه برخوردار باشد، می تواند بهبودی پس از آسیب را آسان تر کند.

• دررفتگی شانه

دررفتگی زمانی رخ می دهد که ضربه ای به بازو وارد شود که در آن بازو چرخیده و از بدن فاصله پیدا کند و باعث جدا شدن مفصل می شود. در کشتی این اتفاق می تواند در زمان سقوط بر روی بازوی رخ دهد.

علائم: اگر شانه بیرون می‌رود اما خود به خود به داخل مفصل باز می‌گردد، نشانه دررفتگی است. اگر شانه به خودی خود برنگردد، کشتی گیر باید به پزشک مراجعه کند تا دررفتگی اصلاح شود. درد، تورم و مشکل در حرکت بازو همگی علائم شایع پس از این آسیب ها هستند.

درمان: پس از این آسیب، تصویربرداری برای ارزیابی میزان آسیب به رباط ها و عضلات شانه انجام می شود. فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات و کاهش درد پس از این آسیب کمک کند.

پیشگیری: اگر کشتی‌گیر در حال زمین خوردن است، می‌تواند سعی کند بازوهای خود را نزدیک بدن نگه دارد تا از افتادن روی بازوی دراز شده جلوگیری کند.

3. آسیب های گردن

آسیب دیدگی گردن در کشتی

رگ به رگ شدن یا کشیدگی گردن ممکن است زمانی رخ دهد که سقوط یا ضربه ناگهانی با تشک یا حریف در کشتی وجود داشته باشد. معمولاً سر به سرعت و احتمالاً به زور از یک موقعیت به موقعیت دیگر منتقل می شود.

علائم: عضلات گردن ممکن است احساس اسپاسم داشته باشند. مشکل و درد در حرکت سر و گردن شایع است. سردرد ممکن است به دلیل تنش عضلانی نیز رخ دهد.

درمان: در فیزیوتراپی برای این آسیب می توان از

• گرما و یخ درمانی
  • انجام تمرینات تقویتی را برای بهبود قدرت و کنترل عضلات
  • استفاده از درمان های فیزیوتراپی مثل روش اولتراسوند، تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست و ماساژ درمانی

این درمان ها همچنین می توانند دامنه حرکتی سر و گردن را بهبود بخشند.

پیشگیری: سعی کنید از حرکات سریع در موقعیت های کشش شدید گردن خودداری کنید. گرم کردن قبل از مسابقه می تواند شامل کشش گردن باشد تا عضلات را برای حرکات احتمالی که در طول کشتی رخ می دهد آماده کند.

4. آسیب های سر و صورت

آسیب گوش گل کلمی در کشتی گیران

یکی از انواع آسیب های نزدیک صورت به نام گوش گل کلم شناخته می شود. این آسیب زمانی اتفاق می افتد که ضربات مکرر به گوش وارد می شود و باعث کندگی غضروف و تجمع خون در این ناحیه شده و عدم تخلیه آن می تواند باعث ایجاد شکل ناهنجاری در گوش گردد. در این وضعیت، هماتوم بوجود آمده و در جریان خون غضروف اختلال ایجاد کرده و سبب غضروف سازی جدید در این ناحیه شده که خود سبب بد شکل شدن گوش می شود.

در نتیجه این آسیب، ممکن است گوش نیاز به تخلیه داشته باشد و یا ممکن است در یک نوع مواد ریخته‌گری پیچیده شود. این کار به حفظ شکل گوش پس از کاهش تورم کمک می کند.

درمان: اولین پیشنهاد فیزیوتراپیست ها در درمان هماتوم پشت لاله گوش این است که محل آسیب دیده را در اسرع وقت با کمپرس یخ بپوشانید. می توانید این کار را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. کمپرس یخ به کاهش تورم کمک می‌کند و ممکن است از گوش گل کلمی جلوگیری کند.

5. آسیب های آرنج

درد و آسیب های آرنج در کشتی

آرنج‌ها در حین مسابقات کشتی تحت فشار شدید قرار می‌گیرند و دررفتگی آرنج اغلب مربوط به افتادن بر روی بازوی کشیده در حین پایین کشیدن است، زیرا کشتی‌ گیر برای سقوط مهار می ‌شود.

درمان: فیزیوتراپیست ها برای کاهش درد و آسیب های آرنج راه های زیر را پیشنهاد می کنند:

• استراحت دادن به مفصل
  • قرار دادن یخ
  • انجام تمرینات کششی
  • استفاده از بریس یا آرنج بندها
  • در فیزیوتراپی از روش های مختلفی برای افزایش قدرت، بازیابی تحرک و کمک به بازگرداندن بیماران به سطح فعالیت های قبل از آسیب استفاده می کنند. فیزیوتراپی برای درد آرنج علاوه بر تقویت عضلات بازو، می تواند از بروز هرگونه آسیب یا التهاب جلوگیری کند.

6. آسیب های کمر

درمان آسیب دیدگی های کمر در ورزش کشتی با فیزیوتراپی

وارد آمدن فشار های چرخشی زیاد و متناوب به ستون فقرات کمری در حین انجام تکنیک ها و یا فرودهای شدید بر روی تشک می تواند باعث آسیب به عضلات، رباط ها و دیسک بین مهره ای شود.

درمان: درمان آسیب دیدگی های کمر به نوع آسیب و شدت آن بستگی دارد.

• استفاده از درمان های دستی توسط فیزیوتراپ
  • یخ درمانی و استراحت
  • استفاده از کمربند برای کاهش درد و پبشرفت آسیب
  • ورزش درمانی با کمک فیزیوتراپی
  • استفاده از درمان شاک ویو
  • استفاده از لیزر درمانی

7. آسیب های مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا، تاندنیت آشیل و پارگی تاندون آشیل از آسیب های مهم مچ پا در کشتی است.

تقریبا ۱۰ درصد از آسیب‌های  کشتی گیران در این ناحیه است. شایعترین علت آن، آسیب رباط خارجی پا می‌باشد.

درمان:

• پزشک فیزیوتراپ برای اکثر ضرب دیدگی های مچ پا به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از آسیب، استفاده از روش PRICE را پیشنهاد می کند. PRICE مخفف Protection (محافظت)، Rest (استراحت)، Ice (یخ)، Compression (فشار) و elevation (بالا بردن و قرار دادن در ارتفاع) را توصیه می کند.
  • استفاده از داروهای ضد درد
  • بی حرکت کردن مچ پا
  • ماساژ با آب گرم و ولرم
  • استفاده از بانداژ در مدت کوتاه
  • انجام تمرینات مناسب فیزیوتراپی برای بازگشت عملکرد و جلوگیری از خشکی و اسپاسم
  • استفاده از درمان های فیزیوتراپی مانند مگنت تراپی، الکتروتراپی و لیزر

فواید فیزیوتراپی در درمان آسیب های کشتی چیست؟

استفاده از فیزیوتراپی برای درمان آسیب های کشتی

در ادامه چندین مزیت مهم فیزیوتراپی ورزشی را که  در درمان و بهبود آسیب های کشتی موثر است ذکر خواهیم کرد:

• کاهش درد

یک فیزیوتراپیست با تجربه با استفاده از روش های درمانی که  موجب کاهش درد در مفصل آسیب دیده می شود به کشتی گیر کمک می کند. از جمله این موارد می توان به الکتروتراپی، ماساژ و تمرین های تحرک مفاصل اشاره کرد.

• کنترل رشد بافت های اثر زخم

همانطور که بدنتان ناحیه ای که آسیب دیده را ترمیم می کند، بافت هایی که نشانه زخم است را نیز تشکیل می دهند. اگر این بافت های ترمیم شده به صورت درستی شکل نگیرند و یا اینکه در جای مناسب خود قرار نگرفته باشند، ممکن است باعث شود که دامنه حرکتی شما کند شود. به همین دلیل بهتر است به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه نمایید، زیرا این مراکز درمانی می توانند در جهت دهی رشد این بافت ها بسیار موثر باشند.

• تسریع روند بهبود

اگر برای درمان آسیب های ورزشی فیزیوتراپی را انتخاب کنید، دوره ریکاوری درمان کوتاه تر می شود و فیزیوتراپ با توجه به دانشی که در این زمینه دارد تمرین های خاصی را به شما آموزش خواهد داد. هدف اصلی از انجام این ورزش ها بالا بردن دامنه حرکتی و تقویت ماهیچه ها، مفاصل و رباط هایی است که صدمه و آسیب دیده اند.

• کمک به جلوگیری از آسیب بیشتر

فیزیوتراپیست به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید مجددا فعالیت های ورزشی خود را آغاز نمایید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگر شما خودسرانه و خیلی زود فعالیت ورزشی تان را شروع کنید امکان دارد دوباره دچار آسیب دیدگی شوید.

همچنبن بعد از این که شما بهبودی تان را به دست آوردید، فیزیوتراپیست ورزشی مشکلاتی را که ممکن است در آینده به دلیل این آسیب دیدگی برایتان به وجود آید را تشخیص داده و آن را به شما گوشزد خواهد کرد و نیز ممکن است به شما پیشنهاد استفاده از لوازم مخصوصی را بدهند. به عنوان مثال اگر شما در ناحیه پا و یا قوزک پایتان صدمه دیده اید، فیزیوتراپ کفش های مخصوص دوندگی را به شما پیشنهاد خواهد داد تا با این روش، پای شما در موقعیت پایدارتری قرار گیرد و از ۀسیب مجدد جلوگیری شود.

توصیه های فیزیوتراپ ها برای کشتی گیران

استفاده از تجهیزات مراقبتی در هنگام تمرینات کشتی گیران

کشتی به انعطاف پذیری بالا، قدرت و تکنیک مناسب برای جلوگیری از آسیب نیاز دارد. در ادامه نکاتی از مربیان برتر کشتی که مورد تایید فیزیوتراپ ها قرار گرفته است آورده شده:

• یک مربی ماهر انتخاب کنید: تمرین با یک مربی بسیار ماهر و متخصص در آموزش صحیح ایمنی کشتی می تواند در جلوگیری از آسیب دیدگی شما بسیار مفید باشد.
  • انعطاف پذیری مفاصل تان را بهبود دهید: تحقیقات نشان می دهد که کشتی گیرانی که دارای انعطاف پذیری بالایی هستند آسیب کمتری می بینند.
  • از حرکات سریع اجتناب کنید: مربیان ماهر باید قوانین و فنون اصولی را برای انجام صحیح حرکات کشتی به شما آموزش دهند.
  • خودداری از کاهش یا افزایش وزن ناگهانی: به عنوان یک کشتی گیر حرفه ای باید با حفظ تغذیه خوب و هیدراتاسیون در طول فصل، از کاهش یا افزایش وزن چشمگیر و انجام استراتژی های غیر اصولی خودداری کنید.
  • استفاده از تجهیزات مراقبتی: در تمام تمرینات کشتی و مسابقات از وسایل ایمنی مناسب، از جمله پوشش سر و محافظ دهان استفاده کنید.