هنرهای رزمی مزایای زیادی مانند ایجاد نظم، احترام، قدرت، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری دارد. با این حال، این مزایا با خطرهای آسیب جدی همراه است. میزان بروز آسیب های جدی در ورزش های رزمی، تقریبا حدود یک دهم فوتبال و در مقایسه با کشتی این آمار به یک دوم می رسد.

سبک های هنرهای رزمی شامل کاراته، کونگ فو، تکواندو، ووشو و کیک بوکسینگ هستند که هرکدام به نوبه خود خطرساز بوده و آسیب های مخصوص بخود را دارند.

انجام هنرهای رزمی همواره با خطر بروز آسیب همراه است

به طور کلی دنیای ورزش با علم فیزیوتراپی و حرفه فیزیوتراپیست ها عجین شده است. فیزیوتراپی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای رزمی‌کاران جهت بهبود سلامت جسمانی، پیشگیری از صدمات، بهبودی از آسیب‌ها و افزایش عملکردشان باشد. پس اگر هنرهای رزمی انجام می دهید، باید با یک فیزیوتراپیست که تجربه کار با ورزشکاران را دارد و خواسته های شما را درک می کند، در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از فیزیوتراپی در هنرهای رزمی

درمان آسیب های ورزشی با فیزیوتراپی

• پیشگیری از آسیب: یک فیزیوتراپ می تواند الگوهای حرکتی یک رزمی کار را ارزیابی کند و هرگونه عدم تعادل یا ضعفی را که می تواند منجر به آسیب شود، شناسایی کند. سپس می توانند یک برنامه تمرینی برای بهبود قدرت بدنی، انعطاف پذیری و تعادل ایجاد کند.
  • توانبخشی پس از آسیب: اگر یک رزمی کار آسیب ببیند، فیزیوتراپیست می تواند به او کمک کند تا سریعتر و کامل تر بهبود یابد. آنها می توانند یک برنامه توانبخشی شخصی ایجاد کنند که شامل تمریناتی برای بازسازی قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکت و تکنیک های درمان دستی برای کاهش درد و التهاب است.
  • بهبود عملکرد: یک فیزیوتراپ همچنین می تواند با یک رزمی کار برای بهبود عملکرد آنها از طریق رفع هرگونه محدودیت فیزیکی که ممکن است مانع آنها شود، کار کند. فیزیوتراپ ها می توانند یک برنامه تمرینی ایجاد کنند که بر توسعه قدرت، سرعت، چابکی و استقامت ویژه هنرهای رزمی تمرکز دارد.

10 مورد از شایع ترین آسیب‌های هنرهای رزمی

1. التهاب تاندون‌ آشیل

التهاب تاندون آشیل بر اثر آسیب ورزش های رزمی

در قسمت پشت زانو تاندونی وجود دارد به نام تاندون آشیل که در صورت استفاده زیاد دچار درد و ورم خواهد شد. درصورتیکه آسیب وارد شده به این تاندون درمان نشود، دویدن دشوار شده و حتی ممکن است که دیگر نتوانید بدوید. عمده ورزشکاران رزمی که آیتم‌های دویدن و پریدن در تمرینات آنان زیاد به کار می‌رود، از این مشکل رنج می‌برند.

درمان فیزیوتراپی: انجام انواع تمرین‌های کششی و قدرتی به همراه تقویت ماهیچه‌ها و عضلات ساق پا می‌تواند از بروز این آسیب جلوگیری کند. فیزیوتراپ ها توصیه می‌کنند تا هنگام رفع این آسیب، دوباره ورزش را آغاز نکنید.

2. ضربه مغزی

ضربه به سر در ورزش های رزمی

از دیگر آسیب‌های شایع ورزش های رزمی که اغلب در ورزش‌هایی مثل ووشو اتفاق می‌افتد ضربه‌ی مغزی است. همچنین اگر باشگاهی که به آن مراجعه می‌کنید از کفپوش مناسب برخوردار نباشد، ممکن است حین تمرین سقوط کنید و منجر به آسیب‌های مغزی شود. علائم ضربه مغزی عموماً شامل حالت تهوع و سر درد است.

درمان فیزیوتراپی: فیزیوتراپ ها توصیه می کنند برای تمرین محیطی ایمن که دارای کفپوش و دیوارپوش مناسب است انتخاب کنید. همچنین از انجام تمریناتی که برخوردهای شدیدی ایجاد می‌کنند اجتناب کنید.

3. کشیدگی عضلات ران

کشیدگی عضلات ران در ورزش های رزمی

یکی از آسیب‌های ورزشی شایع در رشته‌های رزمی کشیدگی‌ ران است و بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شما به ناگاه تصمیم می‌گیرید در حین دویدن تغییر جهت دهید. علائم کشیدگی شامل دردهای عمیق، ورم و حتی کبودی ناحیه ران است.

درمان فیزیوتراپی: از نظر فیزیوتراپ ها بهترین روش پیشگیری از این وقوع این عارضه، گرم کردن و داشتن برنامه تمرینات کششی مناسب است. بهتر است شدت تمرین‌ها را به صورت تدریجی بالا ببرید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.

توصیه فیزیوتراپیست ها این است که تا ۱۴ روز پس از بروز حادثه از فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید. گذاشتن کمپرس آب یخ هم باعث التیام درد می‌شود. پس از آن می‌توانید با انجام تمریناتی تحت نظر فیزیوتراپ، ماهیچه‌ها را کشیده و تقویت نمایید.

4. درد و ورم ساق پا

تورم و درد در مچ و ساق پا

یکی از عارضه‌های رایج برای ورزشکارانی که حرفه ای نیستند، درد و ورم ساق پا است. بالا بردن غیر اصولی فشار و شدت تمرینات پا، پوشیدن کفش‌های کهنه و نامناسب و دویدن روی زمین سخت و فاقد کفپوش ورزشی مناسب از علت های بروز چنین آسیب هایی هستند.

درمان فیزیوتراپی: به گفته فیزیوتراپ ها بهتر است از کفش مناسب استفاده کنید و پیش از انجام تمرینات ورزشی حرکات کششی مناسب را انجام داده و فشار ورزش را به صورت ناگهانی بالا نبرید. همچنین گذاشتن کمپرس آب یخ روی محل آسیب نیز یکی از روش‌های پیشگیری و درمان است.

5. دردهای ناحیه کمر و پایین تنه

درد در ناحیه کمر و پایین تنه بدلیل انجام حرکات در ورزش های رزمی

این عارضه بیشتر در افراد چاق و دارای تحرک کم اتفاق می‌افتد، اما ممکن است برای رزمی کارها نیز اتفاق بیفتد. علت عمده این آسیب ورزشی در رشته‌های رزمی، انجام دادن غلط و نادرست حرکات کششی است.

درمان فیزیوتراپی: به گفته فیزوتراپ ها این عارضه چندان قابل پیشگیری نیست اما انجام صحیح حرکات کششی پیش از ورزش و گرم کردن درست بدن احتمال وقوع این عارضه را کم می‌کند. انجام درمان‌های ضد تورم و کشش عضلات نیز می‌تواند به شما کمک کند از این آسیب تا حدودی پیشگیری کرده و آن را درمان کنید.

6. کشیدگی عضلات و ماهیچه‌های بدن

کشیدگی عضلات بر اثر انجام تمرینات رزمی

گرم نکردن صحیح بدن و ایمن نبودن محیط، عدم استفاده از کفپوش و دیوارپوش مناسب ورزشی از عوامل کشیدگی عضلات و ماهیچه‌های بدن هستند. هنگام دویدن در ورزش‌های رزمی عضلات پشت ران و ماهیچه‌های ساق پا درگیر می‌شوند و برای جلوگیری از گرفتگی و کشیده شدن عضلات رعایت اصول پیشگیری الزامی است.

درمان فیزیوتراپی: از نظر فیزیوتراپیست ها انجام کارهای زیر می تواند از وقوع این آسیب جلوگیری و تاحد زیادی در درمان این آسیب نیز موثر است:

• انجام حرکات کششی پیش از شروع ورزش
  • هنگام وقوع احساس ضعف و خستگی ورزش را متوقف کنید
  • کشیدن ماهیچه‌ها هر چند دقیقه یک بار
  • سرد کردن پس از انجام فعالیت ورزشی شدید

7. آسیب های آرنج

آسیب دیدگی آرنج بر اثر ورزش های رزمی

ضربات مکرر مشت در رشته‌های رزمی مثل بوکس باعث آسیب دیدگی ناحیه داخلی و خارجی آرنج می‌شود.

درمان فیزیوتراپی: یکی از روش‌های پیشگیری از آسیب آرنج انجام تمرینات تقویتی ساعد و بازو است. همچنین یادگیری نحوه اصولی حرکات رزمی از وارد شدن آسیب به آرنج جلوگیری می کند.

استفاده از آرنج بند و رعایت نکات اصولی نیز می تواند به جلوگیری و درمان آسیب کمک کند.

8. خار پاشنه

درمان خارپاشنه با فزیوتراپی

خارپاشنه بیماری است که منجر به بروز زائده ای از جنس کلسیم در ناحیه استخوان پاشنه‌ی پا می‌شود و می‌تواند به اندازه یک سانتی متر رشد کند. راه رفتن بر روی سطوح نامناسب و سفت و همچنین ضربه به کف پا، باعث بروز چنین مشکلی می‌شود.

درمان فیزیوتراپی: به گفته فیزیوتراپیست ها پوشیدن کفش مناسب از وقوع بیماری خارپاشنه جلوگیری می‌کند. همچنین محیط تمرین شما نیز باید کاملاً ایمن باشد و از کفپوش های ورزشی مناسب استفاده شود، زیرا فشار وارده به کف پای شما را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری خارپاشنه جلوگیری می‌کند.

9. آسیب های شانه‌

آسیب به شانه بر اثر انجام تمرینات رزمی

یکی دیگر از آسیب‌های ورزش‌های رزمی آسیب شانه است. شانه ها ممکن است در حین تمرین دربرود، رگ به رگ شود یا دچار ضرب دیدگی شود. این آسیب در ورزش‌های رزمی مثل بوکس یا ووشو ممکن است رخ دهد. علائم  آسیب دیدگی شانه‌ها شامل بروز درد، کوفتگی‌های عضلانی، ضعف و ناتوانی است.

درمان فیزیوتراپی: این حادثه اغلب زمانی رخ می‌دهد که شما از شانه‌ی خود کمتر استفاده کرده باشید. هر چه فاصله‌ی بین تمرین‌های شما بیشتر بشود، آسیب دیدگی شما نیز افزایش می‌یابد. به گفته فیزیوتراپ ها انجام درمان دستی و کار با وزنه بهترین شیوه برای تقویت شانه‌های آسیب پذیر است.

10. آسیب های ناحیه زانو

درمان آسیب های ناحیه زانو بر اثر ورزش های رزمی

درمان آسیب های ناحیه زانو بر اثر ورزش‌های رزمی

استفاده‌ی بیش از حد از زانو باعث بروز آسیب های زانو می‌شود. این عارضه بین رزمی کاران کاملاً رایج است و هر چه میزان دویدن بیشتر باشد یا ضربه به ناحیه‌ی کف پا بیشتر وارد شود، زانوها نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. این آسیب ممکن است تاندون زیر کاسه‌ی زانوی شما را هدف قرار ‌دهد.

درمان فیزیوتراپی: به توصیه فیزیوتراپ ها باید

• کفش یا کفی کفش‌های خود را مرتب عوض کنید و از کفش‌های استانداردی برای دویدن استفاده کنید.
  • درصورتیکه دچار آسیب زانو شدید، از ورزش خودداری کنید و از داروهای مخصوص برای درمان استفاده کنید.
  •  پیش از شروع ورزش بخوبی گرم کنید
  • در محل آسیب دیده کمپرس آب یخ بگذارید
  • همچنین سعی کنید در محیطی ایمن دارای کفپوش و دیوارپوش مناسب تمرین کنید تا آسیب کمتری به اعضای بدن شما خصوصاً زانو وارد شود.

هنگامی که پس از آسیب دیدگی به فیزیوتراپ مراجعه می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدا فیزیوتراپ شما باید آسیب را ارزیابی کند و سلامتی و سوابق شما را در نظر بگیرد، سپس برنامه ای فردی برایتان بسازد. ماهیت متنوع ورزش های رزمی، ارزش درمان فردی را مهم تر می کند.

یک فیزیوتراپ خوب باید به شما کمک کند تا با افزایش بار فعالیت خود در مراحل کوچک، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان ایمن و مؤثر به ورزش باز می گردید. فیزیوتراپ همچنین باید بتواند در مورد هر گونه نگرانی با شما صحبت کند تا به کمک شما، برنامه ای برای مدیریت مثبت آن ایجاد کند.

برای درمان آسیب های ورزش های رزمی باتوجه به شدت و محل آسیب دیدگی می توان از تکنیک های خاصی از جمله درمان دستی، سوزن خشک (درای نیدلینگ)، امواج صوتی، جریان الکتریکی، استفاده از آتل های ثابت و متحرک و ماساژ درمانی استفاده کرد.

استفاده از امواج صوتی سبب تولید گرما و بهبود عملکرد ناحیه آسیب دیده و تقویت بهبود گردش خون در ناحیه آسیب دیده خواهد شد. استفاده از جریان الکتریکی یا الکتروتراپی سبب می شود تا ارسال سیگنال های درد به مغز تا حد قابل توجهی کاهش یابد. ماساژ درمانی یکی دیگر از روش های فیزیوتراپی آسیب های ورزشی است که سبب تسکین دردهای عضلانی خواهد شد. عمل گرما درمانی نیز از دیگر روش های فیزیوتراپی آسیب های ورزشی است که توسط پدهای مخصوص گرمایشی و لامپ های گرمایشی صورت می گیرد که موجب گشاد شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون به محل آسیب دیده می شود.