تومور نخاعی یا ستون فقرات، به نوعی رشد غیرطبیعی در ستون فقرات یا کانال‌های نخاعی گفته می‌شود.

این تومور‌ها معمولاً بر اساس نوع بافتی که در آن رشد می‌کنند به دو نوع خوش خیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) طبقه‌بندی می‌شوند.

شدت تومور‌های نخاعی با توجه به محل، نوع و میزان رشد آن‌ها تعیین می‌شود.

فیزیوتراپی تومور ناحیه نخاعی

آسیب نخاعی نه تنها بر سلامت جسمی و روحی افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه تأثیر قابل توجهی بر خانواده‌ها، جوامع و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان دارد.

علائم افراد مبتلا به تومور ناحیه نخاعی

بسیاری از افرادی که مبتلا به تومور‌های نخاعی، هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند.

در موارد دیگر، درد اولین علامت تومور نخاع است. درد ممکن است به مرور زمان افزایش یابد، تیز یا سوزان باشد، در شب بدتر شود و حتی در هنگام استراحت نیز قابل توجه باشد.

علائم تومور ناحیه نخاعی

تومور‌هایی که به ریشه عصبی شما فشار می‌آورند معمولاً علائم خاصی ایجاد می‌کنند، مانند:

• ضعف عضلانی
  • بی حسی عضلانی
  • احساس سوزن سوزن شدن
  • کاهش توانایی حس دما، به ویژه در پاهای شما
  • درد کمر و پشت

همچنین علائم کمتر شایع تومور‌های نخاعی عبارتند از:

• بی اختیاری ادرار
  • بی اختیاری روده
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکل در راه رفتن

فیزیوتراپی و نقش آن بعد از جراحی تومور نخاعی

نقش فیزیوتراپی در بهبود تومور ناحیه نخاع

فیزیوتراپی بعد از جراحی ستون فقرات و ناحیه نخاعی، می‌تواند به تعادل و سلامت عمومی ستون فقرات شما کمک کند. همچنین به شما کمک کند تا سریعتر و موثرتر بهبود پیدا کنید.

در ادامه برخی از روش‌های رایج مورد استفاده فیزیوتراپیست ها پس از جراحی ستون فقرات و ناحیه نخاعی را بررسی خواهیم کرد:

1. مدیریت درد

مدیریت درد یکی از جنبه‌های مهم بهبودی شما پس از جراحی نخاع است. اگر درد زیادی دارید، انجام تمرینات فیزیوتراپی آسان نخواهد بود.

فیزیوتراپی برای کمک به حرکت مفاصل و ماهیچه‌ها به راحتی و به طور موثر طراحی شده است.

پس از جراحی، فیزیوتراپ شما از حرکات جهت‌دار برای کاهش فشار، بازسازی قدرت و کمک به شما در جهت بهبودی استفاده می‌کند. انجام این حرکات باعث کاهش درد بعد از جراحی می‌شود.

2. آموزش قدرت و ثبات

فیزیوتراپ شما یک برنامه تمرین قدرت و ثبات فردی را که مختص نیاز‌های منحصر به فرد شما است، تنظیم می‌کند. تمرینات قدرتی و پایداری بر بهبود عملکرد عضلات شما که در اثر تومور نخاعی یا جراحی ضعیف شده اند، تمرکز دارد.

همچنین تمرینات ممکن است شامل فیزیوتراپی تمرین راه رفتن باشد تا به شما کمک کند راه رفتن موثر و بدون درد را انجام دهید.

3. تمرینات برای ارتقاء بهبودی

ورزش منظم یک جزء حیاتی برای بهبودی شما پس از جراحی نخاع است. این‌که چقدر زود می‌توانید به فعالیت‌های خاص، مانند کار یا فعالیت بدنی گسترده بازگردید، به واکنش بدن شما به ورزش بعد از جراحی بستگی دارد.

ورزش‌های ارائه‌شده توسط فیزیوتراپ‌ها علاوه بر ارتقای بهبودی، می‌تواند خستگی مزمن را کاهش داده و به شما کمک کند از آسیب‌دیدگی مجدد خودداری کنید.

فیزیوتراپیست شما یک برنامه تمرینی فردی تهیه می‌کند که بر نیاز‌ها و محدودیت‌های خاص شما تمرکز دارد.

انجام تکنیک‌های فیزیوتراپی توسط فیزیونراپ برای بهبود علائم تومور نخاعی

4. آموزش عصبی عضلانی

این تکنیک شامل انجام دادن وظایف ساده به چندین حرکت واحد است. این حرکات ساده شامل تکان دادن شانه، باز و بسته کردن دست‌ها و … است.

5.استفاده از روش گرما درمانی

6. استفاده از تکنیک‌های بافت نرم مانند ماساژ‌درمانی

7.استفاده از روش‌های آب درمانی

8. استفاده از روش بیوفیدبک جهت تلاش آگاهانه برای حرکت عضلات فلج

9. استفاده از تجهیزات تایرومویشن جهت بازآموزی اندام فوقانی

10. آموزش به بیمار

آموزش بیمار یکی دیگر از جنبه‌های مهم بهبودی پس از جراحی نخاع است. فیزیوتراپ شما دقیقاً توضیح می‌دهد که بدن شما چه تغییراتی را در نتیجه جراحی تجربه کرده است و چگونه می‌توانید مزایای جراحی را به حداکثر برسانید.

فیزیوتراپیست ها تجربه زیادی در پاسخ به انواع سوالات در مورد تومور‌های نخاعی و جراحی دارند. بنابراین، فیزیوتراپ شما به احتمال زیاد قادر خواهد بود به هر سوالی که شما دارید پاسخ دهد.