دسته‌بندی نشده

زخم‌های دیابتی و روش‌های درمان در فیزیوتراپی

استفاده از روش‌های فیزیوتراپی برای درمان زخم‌های دیابتی موثر است

دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر آن، بدن شما نمی‌تواند از گلوکز یا قند خون به درستی استفاده کند. این بیماری می‌تواند منجر به بروز مشکلات و عوارضی برای بیمار شود که برخی از این عوارض باعث سخت‌تر شدن فرایند بهبودی زخم‌ها و جراحت‌ها می‌شوند.

از اصلی‌ترین عوارض دیابت می‌توان به زخم‌های دیابتی اشاره کرد

یکی از معضلات بیماران دیابتی زخم‌ها هستند که به علت پاسخ دهی نامناسب به درمان، به‌وجود می‌آیند. این زخم‌ها که اغلب از یک تاول یا خراش جزئی شروع می‌شوند و گاهی به علت عفونی شدن و سرایت عفونت به استخوان چاره‌ای جز قطع عضو باقی نمی‌ماند.

زخم‌ها در افراد مبتلا به دیابت غالباً به سختی بهبود می‌یابند زیرا مشکلاتی که برای عصب‌ها و گردش خون ایجاد می‌شود مانع بسته شدن زخم‌ها می‌شود.

علائم زخم‌های دیابتی

ترشحات بدبو و عفونت از عوارض زخم‌های دیابتی هستند

این زخم‌ها بیشتر زیر انگشتان شست پا و قسمت گوشتی کف پا ایجاد می‌شوند که ممکن است تا استخوان هم پیشرفت کنند. علائم این زخم‌ها عبارتند از:

• ضخیم شدن پوست اطراف زخم
  • ترشحات بدبو و عفونت
  • گزگز و مورمور در انتهای پا
  • تورم و تغییر رنگ اطراف زخم
  • ایجاد بافتی سیاه در اطراف زخم (به علت عدم وجود جریان خون سالم در اطراف زخم)
  • لمس دردناک محل زخم
  • ناخن‌های فرورفته یا بیش از حد رشد کرده
  • تب و لرز در صورت عفونی شدن و پیشرفت زخم

با توجه به خطراتی که زخم‌های دیابتی برای سلامتی افراد دیابتی دارد، شناسایی زودرس این مشکل اهمیت بسیاری دارد. هرچه زخم زودتر شناسایی شود و درمان مناسب انجام شود، احتمال بهبود و جلوگیری از عوارض جدی‌تر کاهش می‌یابد.

درمان زخم‌های دیابتی

استفاده از روش شاک‌ویو‌تراپی برای درمان زخم‌های دیابتی

با استفاده از تکنولوژی‌های جدید فیزیوتراپی و مراقبت صحیح از این زخم‌ها می‌توان به پیشگیری از عفونی شدن آن‌ها و درمان کمک کرد.

شاک‌ویو‌تراپی یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که به افزایش توانایی بدن در بهبود زخم‌های دیابتی کمک می‌کند. این روش راهی موثر در تسریع بهبودی زخم‌هایی مانند زخم دیابتی است که با افزایش گردش خون موضعی در محل تحت درمان، موجب افزایش رگ زایی، افزایش تکثیر سلولی و تسریع در باززایی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

استفاده از کفی و کفش طبی و جوراب مخصوص بیماران دیابتی نیز به جلوگیری از تشدید این زخم‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها کمک می‌کند.

استفاده از کفش طبی برای جلوگیری از تشدید زخم‌های دیابتی

به علاوه روش لیزر درمانی هم برای ترمیم زخم‌های دیابتی تأثیرات بسیاری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به ناحیه زخم
  • افزایش تولید کلاژن و بهبود ساختار بافتی در ناحیه زخم
  • کاهش التهاب و درد در منطقه زخم
  • تسریع روند ترمیم و بهبود کلی زخم‌های دیابتی

یکی از بهترین کارهایی که فرد دیابتی می‌تواند برای پاهای خود انجام دهد، این است که سطح قند خون خود را کنترل کند.

تعداد و فاصله‌ی جلسات فیزیوتراپی برای زخم‌های دیابتی

تعداد جلسات فیزوتراپی مورد نیاز برای ترمیم زخم‌های دیابتی به میزان و عمق زخم و وضعیت عمومی بیمار بستگی دارد. اما به‌طور معمول، برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید به صورت منظم جلسات را تکرار کرد. معمولاً جلسات هفتگی تا دو هفته‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند تا بهترین نتیجه‌ی ممکن حاصل شود.

بازگشت به لیست