علم فیزیوتراپی

تشخیص دیسک گردن در خانه

فیزیوتراپی راحیل

اگر درد در ناحیه کتف و شانه ها دارید،انگشتان دستتان بی حس و گزگز و سوزن سوزن میشوند و یا دچار ضعف عضلات در دست ها و به هنگام گرفتن اجسام در دست دارید به احتمال زیاد دچار بیرون زدگی دیسک گردن شده اید.

یکی از بیماری هایی که مراجعه بسیاری به کلینیک فیزیوتراپی راحیل دارند دیسک ناحیه گردن می باشد.

دیسک گردن می بایست در مراحل اولیه درمان شود و گرنه باعث آسیب های جدی به اعصاب و عضلات اندام فوقانی و ناحیه نخاع میشود.

آناتومی گردن

گردن از 7 مهره (C1 -C7) شکیل شده است. بین هر دو مهره یک دیسک که ژله مانند میباشد، قرار دارد. دیسک ها خاصیت جذب نیروهای وارد شده به گردن را دارند و به عنوان ضربه گیر عمل میکنند.

دلایل ایجاد دیسک گردن

  • خم نگه داشتن سر در هنگام فعالیت های روزمره مانند کار با موبایل ،
  • خم بودن سر هنگام مطالعه
  • پشت میز نشستن طولانی
  • بالشت بلند زیر سر هنگام خواب
  • افزایش سن
  • ژنتیک هم در ابتلا به دیسک گردن موثر است.
  • برخی فعالیت های شغلی و ورزشی
  • ضربات فیزیکی به ناحیه گردن و تصادفات

بیشترین احتمال بیرون زدگی دیسک در سنین 40 تا 50 سالگی می باشد.

درمان دیسک گردن

بالای 90 درصد افرادمبتلا به  دیسک گردن با انجام فیزیوتراپی و استراحت طی 6 هفته ابتدایی بهبود می یابند و می توانند به فعالیت های روزمره برگردند.

اولین و مهم ترین درمان در مراحل ابتدایی دیسک گردن انجام فیزیوتراپی و تمریناتی می باشد که توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شود.همچنین بستن گردن بند طبی نرم هو در 2 هفته ابتدایی به بیماران پیشنهاد می کنیم.

ما در کلینیک فیزیوتراپی راحیل با استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته نظیر لیزر پرتوان، تکار،الکتروتراپی،درای نیدلینگ عضلات اطراف گردن و انجام حرکات فیزیکی و تمرینات مخصوص فیزیوتراپی به شما کمک خواهیم کرد که زندگی بدون درد گرن داشته باشید.

در ادامه به  تمریناتی که بهبود دیسک گردن کمک میکند اشاره میکنیم:

1. تمرین چین تاک (chin Tucks):

حالت ایستاده

صاف می ایستیم و به جلو نگاه کنیم و چانه را تا حد امکان به سمت پایین میکشیم تا جایی که کشش را در قسمت پایه سر و بالای گردن احساس کنیم. حداقل به مدت 10 ثانیه، این وضعیت را حفظ کنیم و سپس به حالت عادی برگردیم. این مراحل را حداقل 20 بار تکرار کنیم. ممکن است در ابتدای انجام این حرکت، احساس ناراحتی داشته باشیم، اما با گذشت زمان، درد تسکین خواهد یافت.

 

حالت درازکش

به پشت دراز میکشیم و زانوها را خم میکنیم و پاها را روی زمین قرار میدهیم و به سقف نگاه میکنیم و در همان حال چانه خود را به قفسه سینه نزدیک میکنیم. باید کشش ملایمی را از ناحیه گردن تا قاعده جمجمه احساس کنیم. 10 ثانیه مکث میکنیم و در طول روز 20 بار آن را تکرار میکنیم.

 

فیزیوتراپی راحیل

2. شنا روی دیوار(Wall push ups):

دست ها را کمی از عرض شانه ها بازتر نگه میداریم و ور تماس با دیوار قرار میدهیم و پاها را مقداری از دیوار دور میکنیم . در حالی سر و گردن  در حالت صاف قرار دارد ، آرنج ها را خم میکنیم و به سمت دیوار میرویم و دوباره به وضعیت قبل برمیگردیم. این تمرین را 30 مرتبه (3 ست ده تایی) تکرار میکنیم.

3. چرخش سر به طرفین

چرخش سر به طرفین یا پهلو به پهلو یکی دیگر از بهترین ورزش‌های دیسک گردن است که به افزایش دامنه حرکت مفاصل گردن و  رفع خشکی عضلات  گردن کمک بسیاری میکند.. این حرکت به دو صورت نشسته و ایستاده قابل انجام است.مطابق تصویر هر حرکت را 10 مرتبه در هر جهت انجام میدهیم و 15 ثانیه نگه میداریم.

 

 

 

4. بالا بردن شانه ها (Shoulder shrug):

صاف می ایستیم و بازوها را دو طرف نگه‌ میداریم. سپس شانه‌های خود را به سمت گردن بالا می بریم، آن‌ها را در بالاترین نقطه خود نگه‌ میداریم  و تا 3 می شماریم. به‌آرامی شانه‌های خود را به پایین برمیگردانیم. تمرین را 30 بار تکرار میکنیم.

 

5. نزدیک کردن تیغه های کتف ها به هم:

در حالت ایستاده دو کتف را به هم نزدیک می کنیم و به مدت 10 ثانیه نگه میداریم و این تمرین را 20 مرنبه تکرار میکنیم.

 

چطور متوجه شویم که دیسک گردن داریم؟

با انجام تست زیر در خانه میتوانید متوجه شوید که دیسک گردن شما دچار التهاب و یا بیرون زدگی شده است یا خیر.

در حالت نشسته مطابق تصویر قرار بگیرید و از شخص دیگری بخواهید که با دو دست خود روی سر شما به سمت پایین نیروی ملایم  وارد کند وبه مدت 5 الی 10 ثانیه فشار را نگه دارد. اگر در شانه و دستان خود احساس درد یا بیحسی کردید نشان دهنده این است که احتمالا دیسک های شما بیرون زدگی دارد .

اما برای تشخیص دقیق باید به ارتوپد یا فیزیوتراپیست متبحر مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “تشخیص دیسک گردن در خانه

  1. Narges گفت:

    سلام
    میخواستم خیلی از دکتر تشکر کنم باشرایطی که برا من پیش آمدامکان داشت فلج کامل شم باراهنمایی وکمک ایشون بهبود پیداکردم وبسیار ازشون تشکر میکنم *****

  2. Narges گفت:

    سلام
    میخواستم خیلی تشکر کنم باشرایطی که برا من پیش آمدامکان داشت فلج کامل شم باراهنمایی وکمک ایشون بهبود پیداکردم وبسیار ازشون تشکر میکنم *****

  3. بهاره گفت:

    کار دکتر حرف نداره

  4. نفیسه شاطری پور گفت:

    سلام دکتر بیات خواهر منو ویزیت کردن و بی نظیر بود کارشون خیلی سریع روند درمانش طی شد و بهبودی کامل به دست آورد مشکلشون دیسک گردن بود

  5. فاطمه گفت:

    سلام
    میخاستم از آقای دکتر و پرسنل خیلی خوبشون تشکر کنم
    من گردن و کتف درد شدید داشتم که به لطف آقای دکتر و مرکز خیلی خوبشون بهبود پیدا کردم.

  6. ماهان گفت:

    ممنون از مطالب عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *